Crònica 4 de maig 2016

 

copy-aulalogo1-e1381699377576.jpg

Dimecres, 4 de maig de 2016

 CAROLINA CAMAÑES

Carolina Camañes és Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i Doctorada “Cum laude” en Restauració del Patrimoni per la mateixa Universitat. Fa més de 25 anys que dóna classes i conferències sobre Art i Restauració a la Universitat, a les Aules d’Extensió Universitària, al Col·legí de Llicenciats de Catalunya i a nombroses sales i centres de tot Catalunya. Com a pintora ha exposat en moltes sales i ha rebut nombrosos premis de pintura nacionals. Viu i treballa a Mira-sol on té un estudi on pinta i restaura obres d’art, especialment pintura sobre tela i fusta policromada.

EL BOSCO I “EL JARDÍ DE LES DELÍCIES”

Hyeronimus van Aken, conegut com El Bosco per la dificultat fonètica del seu nom, va néixer a Hertogenbosch el 1450 i hi va morir el 1515, tot i la imprecisió dels documents del seu temps. És una de les figures capitals de l’art flamenc en el moment de la cruïlla entre el món medieval, realista i satíric i el renaixement que apareixia amb força.
Va ser un home amb una formidable imaginació, d’una inventiva molt poc comuna i el creador d’un estil personalíssim, on la invenció satírica s’amaga sota formes capritxoses i enigmàtiques, difícils d’entendre del tot per les generacions actuals poc acostumades al llenguatge figurat i les descripcions críptiques.
La seva obra més admirada és “El Jardí de les Delícies” avui al Museu del Prado, a Madrid, tot i que no és el seu nom inicial, ja que se li ha dit de nombroses maneres. És una obra sorprenent, plena de codis que cal conèixer per a trobar-li, una mica, l’entrellat. Plena de detalls fascinants, imatges del somnis, referències a mons que sols ell coneixia… És una experiència molt enriquidora intentar saber què ens transmet en aquesta obra, que va pintar al final dels seus dies, sense que ningú no li encarregués, com un testament de tot allò que coneixia i que va voler deixar de la manera que millor sabia fer: pintant.

EL BOSCO I “EL JARDÍ DE LES DELÍCIES”

                                                                                          Carolina Camañes
Josep Fatjó
El Bosco és una de les figures capitals de l’art flamenc entre el món medieval i el renaixement que apareixia amb força. La seva obra més admirada és “El jardí de les delícies”. És una obra sorprenent plena de codis i detalls fascinants.
Hyeronimus van Aken, conegut com El Bosco, va néixer a Hertogenbosch el 1450 i hi va morir el 1515. Així es creu malgrat la imprecisió dels documents de l’època.
Va ser una de les figures capitals de l’art flamenc en la cruïlla entre el món medieval, realista i satíric i el Renaixement que començava a aparèixer amb força.
Es va casar amb  Aleyt Goyarts Van der Meervenne, provinent d’una família adinerada i hagués pogut viure sense necessitat de treballar perquè el matrimoni va compartir una important fortuna. No van tenir descendència.
La inspiració fonamental de la seva obra, la va extreure de les Sagrades Escriptures i d’algunes altres obres de la seva època, però sempre representades des de la seva òptica molt particular plena de símbols a vegades de difícil interpretació. No va crear escola i les seves pintures van ser una crítica ferotge a l’església i a alguns grups socials intocables de la seva època.
Les seves obres es caracteritzen per una perfecció tècnica i una qualitat del dibuix molt bones. Inclou personatges fantàstics que, en moltes ocasions, recorden els bestiaris romànics. Els temes que pinta semblen irreals, com si representessin somnis i utilitza la burla i la ironia en la gran majoria dels seus quadres. Alguns especialistes han relacionat la seva obra amb el surrealisme.
“El Jardí de les Delícies” és un tríptic. Aquest no va ser el seu primer nom. Utilitza un punt de vista molt alt que li permet situar moltes figures de personatges estilitzats sobre un camp verd. També hi pinta molts elements imaginaris i simbòlics (castells fantàstics, esferes transparents, etc.) A les dues taules laterals hi mostra la Creació. A la de l’esquerra hi ha el paradís terrenal amb Déu, Adam assegut i Eva de genolls. A la de la dreta hi ha l’infern, pintat amb tons més foscos sobretot en la part superior i en la inferior, apareixen els pecadors. A la taula central hi representa escenes de caire sexual. L’erotisme hi apareix bastant explícit amb multitud de personatges despullats en diferents actituds.
Aquest quadre s’ha interpretat com un al·legat moralitzador contra el pecat i la luxúria. Amb tot, algun estudiós creu que el va pintar per a la secta dels Adamites a la que pertanyia i que permetia la promiscuïtat sexual per a recuperar la innocència d’Adam.
“El jardí de les delícies” es troba al museu de El Prado.

Extensa conferència on l’autora – experta en l’obra d’El Bosco – ens ha desgranat els enigmes d’aquest pintor i de la seva obra principal.